Job application and Biodata for Class 12th RBSE & CBSE Job application and Biodata for Class 12th RBSE & CBSE Applications For Job Including CV / Resume Job Application का format भी अन्य letters जैसा ही होता है। इस प्रकार के पत्रों के साथ biodata भी संलग्न किया जाता है। Biodata को Curriculum Vitae (CV) तथा Resume भी कहा जाता है। एक CV या Resume personal details, educational qualifications, relevant experience, etc. feel JIGITISH अलग से संलग्न किया जा सकता है। Biodata Format for RBSE & CBSE Class 12th English writing skills The Biodata or CV is generally divided into four parts as follows- Personal Details Qualifications Experience References It goes like- BIO-DATA (HEADING) NAME FATHER’s NAME DATE OF BIRTH – In expanded form ADDRESS AGE CONTACT NO. EMAIL ID NATIONALITY-Indian MARITAL STATUS QUALIFICATIONS- NAME OF THE EXAMINATION NAME OF THE BOARD/ UNIVERSITY NAME OF THE INSTITUTION YEAR OF PASSING PERCENTAGE ...
Notice Writing for Class 12th RBSE & CBSE Notice Writing for Class 12th RBSE & CBSE A notice is a short piece of writing. It is factual and formal in nature. It is meant for a group of persons or the general public. It is generally displayed on a noticeboard. A notice is written to provide information about an event, ceremony, invitation, warning, etc. नोटिस (सूचना) लेखन का एक संक्षिप्त रूप है। यह तथ्यात्मक व औपचारिक होता है। यह व्यक्तियों के समूह या आम जनता को जानकारी देने के लिए लिखा जाता है। इसे सामान्यतः सूचना बोर्ड पर लिखते हैं। नोटिस को किसी घटना, कार्यक्रम, समारोह, निमंत्रण, चेतावनी आदि के संदर्भ में जानकारी देने के लिए लिखा जाता है। Features of a Notice (एक नोटिस की प्रमुख विशेषताएँ): 1. It should be written in brief and to the point. यह संक्षेप में लिखा जाना चाहिये और प्रासंगिक होना चाहिए। 2. It should be attractive. यह आकर्षक होना चाहिए। 3. It should be written in the third person. यह third person (अन्य पुरुष सर्वनाम) में लिखा होना चाहिए। 4. Th...
Report Writing Format and Examples - Guide for writing a perfect report for RBSE & CBSE Class 12th A. Report On An Event Report-Writing क्या है – Report शब्द लैटिन भाषा के ‘Reporter’ शब्द से बना है जिसका अर्थ होता है। ‘वापिस ले जाना’। अतः report का अर्थ है किसी गतिविधि या घटना का वर्णन उस व्यक्ति के पास ले जाना जो उस घटना के समय उपस्थित नहीं था। “A report is a real or genuine description or statement about something that has been seen, heard or done by a person.” Report का महत्व- रिपोर्ट किसी के द्वारा देखी या सुनी गई घटना का विवरण होता है। इसका हर क्षेत्र में महत्व दिन-प्रतिदिन बढ़ता जा रहा है। एक रिपोर्ट एक बड़े दस्तावेज के रूप में भी हो सकती है। Report on Event लिखते समय निम्नलिखित बातों का ध्यान रखना चाहिए: (a) Event’s name (b) Day, date and time (c) Occasion (d) Chief Guest / Chairperson (e) Speeches (f) Cultural programmes (g) Prize distribution (if at all required) etc. Report संक्षिप्त होनी चाहिये लेकिन शीर्षक व भाषा-शैली ऐसी होनी चाहिये...
Comments
Post a Comment